De invloed van de iOS 14 update op Facebook advertenties

Het zal menig marketeer niet ontgaan zijn: de iOS 14 update met vergaande privacy aanpassingen. Wat is de invloed van iOS 14 op Facebook ads?

In 2018 gaf Apple aan dat het de komende jaren de privacy van haar gebruikers zou verbeteren. Met de komst van de iOS 14 update zijn verschillende grondige aanpassingen op het gebied van privacy daar. Waar de consument de grootste winnaar is, lijkt de grootste verliezer Facebook te zijn. Dat verliest namelijk een deel van haar kracht om effectief advertenties aan gebruikers te tonen.

Wat is er precies aan de hand?

Jarenlang konden marketeers en platformen als Facebook en Twitter gebruikersdata van iPhone-gebruikers verzamelen om de effectiviteit van campagnes te verbeteren. Zo konden marketeers meten wat een Facebook-gebruiker, nadat er op een advertentie geklikt is, precies deed. Hoelang blijft de gebruiker op de pagina? Waar klikt de gebruiker op of wat wordt er gekocht? Deze gebruikersdata werd vervolgens gebruikt om de campagne te verbeteren.

In de nieuwe Apple iOS 14 update kan deze informatie uitsluitend worden verzameld wanneer de iPhone-gebruiker daar toestemming voor geeft. Dit zal de gebruiker middels een prompt, een pop-up, moeten aangeven. Als een gebruiker geen toestemming geeft, kan er geen gebruikersdata worden verkregen. Daardoor vloeit er minder gebruikersdata naar de Facebook-pixel door waardoor het lastiger wordt om met data een campagne te optimaliseren.

Wat voor effect heeft dit op Facebook advertenties?

In de praktijk zullen Facebook-adverteerders op verschillende manieren de effecten hiervan ondervinden. Doordat er minder data beschikbaar is, wordt het kortom lastiger om campagnes op basis van gebruikersdata in te richten. Dat zorgt ervoor dat:

    • Het rendement op advertenties lager wordt
    • Minder omzet uit Facebook Ads
    • Minder omzet uit apps
    • Meer moeite om doelgroep te bereiken

Het belangrijkste voordeel van adverteren op (onder andere) Facebook was dat u heel gericht op uw doelgroep kon adverteren. Op basis van een set interesses was eenvoudig een eerste doelgroep te maken. Door vervolgens gebruikersdata te gebruiken om uw doelgroep te verfijnen, kon na enige tijd een accurate weergave van uw doelgroep worden bereikt. Dat wordt met de nieuwe iOS 14 update dus een stuk lastiger. Facebook weet minder goed wat de interesses of kenmerken van gebruikers zijn en dat merkt u in vrijwel ieder aspect van een campagne.

Wat kunt u zelf doen om de invloed te beperken?

Behalve dat veel experts verwachten dat minimaal de helft van de gebruikers accepteert dat er gebruikersdata verzameld wordt, zijn er verschillende oplossingen om de invloed van de iOS 14 update te beperken.

Zo kunt u met Facebook advertenties die vooral jouw doelgroep aanspreken, uw vaste klanten blijven bereiken. Door tegelijkertijd leads te verzamelen, bouwt u een lijst op met de emailadressen van iedereen die zich in uw meest hechte doelgroep bevindt. Deze leads kunt u middels retargeting blijven bereiken. Zelfs met de aanwezigheid van de iOS 14 update.

Jordy den Boer
Jordy den Boer - Eigenaar Meer informatie over onze SEO diensten?