Google Web Stories

Google Web Stories is een van de nieuwste toevoegingen aan de zoekresultaten van Google. Hoe kun je hier als ondernemer van profiteren?

Toen Snapchat alweer jaren geleden Stories introduceerde, duurde het niet lang voordat Instagram deze functionaliteit overnam. Instagram Stories was een directe hit en bleek een trend in gang te zetten waar veel andere kanalen van hebben geleerd. Na Snapchat en Instagram, voegden zowel YouTube, Facebook en Linkedin hun eigen variant van stories toe. Google heeft met het succes van stories op YouTube het licht gezien. Ook de zoekresultaten van Google hebben namelijk hun eigen Web Stories gekregen. Bedrijven kunnen van de nieuwe Google Web Stories profiteren door er gebruik van te maken nu er nog relatief weinig content voor gemaakt is. Voor de Nederlandse markt zit Google Web Stories in de betafase wat betekent dat dit het perfecte moment is om op deze trend in te stappen. Op deze pagina kun je meer te weten komen over Google Web Stories en op welke manier dit als marketingmiddel ingezet kan worden. Benieuwd hoe? Lees dan snel verder!

Wat is Google Web Stories?

Google Web Stories is een nieuwe functie binnen de zoekresultaten van Google waarbij een publisher, de website achter het zoekresultaat, een animatie kan tonen. Dat wil zeggen dat zowel het originele zoekresultaat, de website, samen met de story getoond wordt. Deze functie is ontwikkeld voor bezoekers die het prettiger vinden om visueel de informatie van de pagina te verkrijgen. Zo kunnen Google Web Stories gebruikt worden om artikelen die te visualiseren zijn ook echt beeld te geven. Je kunt denken aan een artikel over de mooiste kastelen van Nederland die middels Google Web Stories een slideshow van de mooiste kastelen laat zien. Mochten bezoekers na het bekijken van de story meer informatie wensen, kunnen ze de story omhoog swipen en het hele artikel lezen.

Hoe werkt Google Web Stories?

Google Web Stories is in de huidige versie puur ontwikkeld voor mobiele apparaten. Dat wil zeggen dat alleen smartphone- en tabletgebruikers Web Stories in de zoekresultaten zullen tegenkomen. De snelste manier om deze stories tegen te komen, is door in de zoekresultaten bij afbeeldingen te zoeken. Google heeft namelijk aangegeven dat Web Stories hier op eenzelfde manier als afbeeldingen worden weergegeven. Er is dus bewust gekozen om dat te doen onder het tabblad afbeeldingen en niet video’s of een eigen tabblad genaamd ‘Stories’.

Hoe kun je Google Web Stories implementeren?

Er zijn verschillende manieren om Google Web Stories te maken en aan bezoekers te tonen. Voor WordPress websites heeft Google een speciale Google Web Stories plugin ontwikkeld. Aan de hand van deze plugin, die gratis te downloaden is, is het mogelijk de Stories te ontwerpen en direct te plaatsen. Uiteindelijk ben je nog steeds afhankelijk van het zoekalgoritme van Google of de Stories in de zoekresultaten worden opgenomen. Tot op heden zijn er betrekkelijk weinig Google Web Stories in de Nederlandse zoekresultaten te vinden. Dat komt omdat Google deze functionaliteit nog mondjesmaat aan het uitrollen is. Later dit jaar verwacht Google deze functie wereldwijd voor alle landen beschikbaar te maken.

Vergroot je bereik met Google Web Stories

Net met zoals ieder ander nieuw kanaal, is het mogelijk om je bedrijf in een vroeg stadium van je concurrenten te laten onderscheiden. Met Google Web Stories is dat niet anders. Vooral bedrijven waarbij visual storytelling een rol kan spelen om een product of dienst beter uit te leggen of makkelijker te verkopen, zullen van Google Web Stories kunnen profiteren. Daarbij speelt het eruit springen met het juiste design in de zoekresultaten een belangrijke rol. Waar voorheen het vooral belangrijk was om tekstueel in de zoekmachines onderscheid te maken, is dat nu met een opvallend of aantrekkelijk design mogelijk. Zowel voor visual explainers als infographics zijn Google Web Stories uitermate geschikt om je boodschap op een vereenvoudigde manier aan een groter publiek te tonen. Er zijn in binnen- en buitenland voorbeelden van campagnes waarbij Web Stories met succes als marketingmiddel zijn ingezet. Een van de meest effectieve manieren om op dit moment je Google Web Stories aan een groter publiek te laten zien, is door te adverteren. Zowel met Ad Manager als Google DV360 is het mogelijk advertentiecampagnes op te zetten waarbij Google Web Stories als advertentiemateriaal gebruikt kunnen worden.

Jordy den Boer
Jordy den Boer - Eigenaar Meer informatie over onze SEO diensten?