Waar moet een succesvolle website aan voldoen?

Het is voor een bedrijf steeds belangrijker om online gevonden te kunnen worden. Maar waar moet een succesvolle website precies aan voldoen?

Het wordt als bedrijf steeds belangrijker om ook online gevonden te kunnen worden. En hoewel sociale media daar een grote rol bij kunnen spelen, is een eigen website voor een bedrijf vaak veel belangrijker. Afhankelijk van het soort bedrijf zijn er allerlei opties mogelijk. Maar waar moet een succesvolle website allemaal aan voldoen?

Overzichtelijk en een duidelijke Call-To-Action

Een groot aantal ondernemers ziet een website nog altijd als een visitekaartje, terwijl een website veel meer kan zijn. Een website kan ook dienen als de etalage waar een ondernemer zijn diensten en/of producten verkoopt. Een website hoort dan ook niet alleen mooi en overzichtelijk te ogen, maar ook in een oogopslag uit te stralen welke diensten en/of producten er verkocht worden.

Vervolgens moet het zo gemakkelijk mogelijk zijn voor een consument om direct een bestelling te kunnen plaatsen of een afspraak te kunnen maken. Het beste is dit te doen met een duidelijke call-to-action knop. Zorg ervoor dat deze knop op uw website opvalt, bijvoorbeeld door deze er uit laten springen met een opvallende kleur.

Goed beheer met CMS

Het goed beheren van een website is daarnaast ook enorm belangrijk voor het succes. Nu steeds meer bedrijven allerlei content produceren om op de radar van potentiële klanten te komen, is het enorm belangrijk om een goed CMS systeem aan de website te koppelen. CMS staat voor Content Management Systeem, en het is afhankelijk van het soort content dat een ondernemer produceert welk CMS systeem het meest succesvol zal zijn. Heeft het bedrijf bijvoorbeeld voornamelijk een online winkel? Dan dient het een CMS met juiste webshop-functionaliteit te hebben. Hierdoor kan een ondernemer zelf op gemakkelijke wijze de website en content beheren.



Belangrijke integraties met andere systemen



Doordat klanten gegevens achter kunnen laten, een afspraak in kunnen plannen of zelfs een online bestelling kunnen plaatsen, staat de website allang niet meer op zichzelf. Achter de schermen van de website horen ook integraties met andere systemen geïnstalleerd te zijn om deze gegevens op te slaan en te verwerken.

Een formulier op de website die gekoppeld is met een database waar alle ingevoerde gegevens worden opgeslagen, bijvoorbeeld. Voor e-commerce websites kan ERP software veel toevoegen, en voor ieder bedrijf is het interessant om analyse tools aan de website toe te voegen, zoals Google Analytics of Power BI. Hierdoor kan er niet alleen in de gaten gehouden worden hoeveel bezoekers de website ontvangt, maar ook via welke wegen zij zijn gekomen en hoelang zij zich op bepaalde gedeelten van de website bevinden.

Zoekmachine vriendelijk

Om een website goed vindbaar te maken is het belangrijk om de website zoekmachine vriendelijk te maken. Dit wordt ook wel SEO genoemd. Websites waarvan de content zo helder mogelijk wordt gecommuniceerd komen immers bij zoekmachines in de bovenste resultaten terecht, waardoor er een grotere kans is dat meer klanten de website bezoeken. Daarnaast hoort de website tevens snel te laden en op goede code gebouwd te zijn om door een zoekmachine als vriendelijk bestempeld te worden.

Jordy den Boer
Jordy den Boer - Eigenaar Meer informatie over onze SEA diensten?